In 5 stappen zelf een podcast maken

Je hebt de stoute schoenen aangetrokken en wilt gaan podcasten. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Hoe kom je van je eerste idee voor je podcast naar een goed klinkende aflevering op Spotify? Om zelf een podcast te maken doorloop je 5 stappen. En die stappen neem ik in dit artikel stap voor stap met je door.

Een pop-up studio om podcasts op te nemen.

Dit zijn de stappen:

  • Stap 1: Het format van je podcast bepalen
  • Stap 2: Je podcast opnemen
  • Stap 3: Je podcast monteren en nabewerken
  • Stap 4: Je podcast publiceren en verspreiden
  • Stap 5: Je podcast promoten
Voordat ik in ga op stap 1, ik ga er vanuit dat je 'stap 0' al hebt gezet: het bepalen van het doel en de doelgroep voor je podcast. Wie wil je bereiken met welke boodschap? Immers, als je niet weet wat je tegen wie wilt zeggen, dan weet je natuurlijk niet wat je in de podcast moet vertellen. Heb je je doel en doelgroep helder, dan kunnen we naar stap 1.

Stap 1: Het format van je podcast bepalen

De eerste stap is het bepalen van de vorm van je podcast. Wordt het een ‘kletscast’ met interviews, ga je reportages maken of een luisterverhaal? De mogelijkheden zijn eindeloos! De vaste onderdelen van je podcast zoals het intro en de outro werk je uit in een script. Ga je interviews houden, dan werk je per aflevering de vragen uit die je aan je gast wilt stellen. Zo weet je per aflevering precies wat je gaat vertellen.

Wil je meer weten over het vinden van de juiste vorm voor je podcast? Lees of luister dan hier verder.

Stap 2: Je podcast opnemen

Heb je de voorbereiding gedaan en weet je wat je wilt gaan vertellen (en vragen), dan kun je je afleveringen gaan opnemen. Dat kun je op verschillende manieren doen:
• In een studio, thuis of op locatie.
• Live of online via bijvoorbeeld Zoom.
• Met een USB-microfoon in je laptop of met een speciale podcastrecorder. Er zijn zelfs apps op je telefoon waarmee je kunt opnemen.

Hoe je ook opneemt, zorg in ieder geval dat je opneemt:
• In een ruimte met een zo ‘droog mogelijk akoestiek’, zodat je geen storende galm opneemt. Hoe minder galm, hoe professioneler je klinkt. En je bent ook nog eens beter verstaanbaar.
• Zo dicht mogelijk bij de microfoon (zelfs als die in je telefoon of laptop zit), ook weer om zo min mogelijk galm op te nemen. En heel praktisch: als je nou met je telefoon opneemt, hou die dan dicht bij je mond en leg hem niet op tafel!
• Op een plek met zo min mogelijk omgevingsgeluid, zoals voorbijrijdend verkeer of drukte op de gang.

Wil je meer weten over hoe je goed klinkende opnamen maakt? Lees of luister dan hier verder.

Het monteren van een podcast in een DAW (Digital Audio Workstation).

Stap 3: Je podcast monteren en nabewerken

Heb je je eerste podcast opgenomen? Dan is het tijd om de aflevering te gaan editen (of monteren in goed Nederlands). In deze stap selecteer je alle opnamen, de jingle en geluidseffecten en zet je ze in de goede volgorde achter elkaar. Ook poets je waar nodig de klank van stemopnamen op zodat het goed verstaanbaar is en professioneel klinkt.

De montage doe je in een Digital Audio Workstation (DAW) zoals Audacity (een gratis open source programma) of een uitgebreid pakket als Cubase, Logic of Studio One. Heb je Adobe, dan kun je ook aan de slag met Audition.

Wil je meer weten over de montage van je podcast? Lees of luister dan hier hoe je in 4 stappen je opnamen monteert tot een topklinkende podcast.

Stap 4: Je podcast publiceren en verspreiden

Regelmatig krijg ik de vraag hoe je er nou voor zorgt dat je podcast op Spotify, Apple en in alle andere podcast-apps komt te staan. Dat is geen kwestie van een mailtje sturen en een mp3’tje uploaden, daar komt hosting bij kijken. Want net als de Google-resultatenpagina na een zoekopdracht, is de weergave van je podcast op Spotify of Apple eigenlijk niets meer dan een doorverwijzing naar een serverlocatie waar jouw podcast gehost wordt.

Er is gratis hosting voor podcasts, zoals Anchor.fm. Maar wil je meer mogelijkheden en controle over je eigen data, dan is het slim om te kijken naar een betaalde dienst als Springcast.fm.

Wil je meer weten over het verspreiden van je podcast, dan hier naar mijn gesprek over podcast hosting met Nico Oud, de oprichter van Springcast.fm.

Stap 5: Je podcast promoten

Dan staat je podcast online, en dan… is het tijd om op de tamtam te gaan slaan! Want een podcastserie, hoe boeiend ook, laat zichzelf niet vinden. Daar is communicatie en marketing voor nodig. Zorg dat je weet op welke kanalen je jouw doelgroep kunt vinden. Maak vervolgens een podcast-website, zet een nieuwsbrief op, communiceer op social media over nieuwe afleveringen. Communiceer, communiceer, communiceer!

Je zult zien dat als je op regelmatige basis nieuwe afleveringen online zet en hier via de voor jouw doelgroep relevante kanalen over communiceert, dat je podcast naar verloop van tijd meer en meer luisteraars gaat krijgen.

Tot slot…

Het idee van deze stappenaanpak is dat je het echt stap voor stap doet. Zorg dat je de ene stap goed doorlopen hebt voor je aan de volgende begint. Dus niet een slecht klinkende proefopname al op Spotify zetten en daarmee potentiële luisteraars, dat is zonde van al het werk dat je in je podcast hebt gestoken.

Wil je aan de slag met je podcast, maar heb je hulp nodig op één van de vijf stappen? Lees dan eens één van de andere blogs of neem contact met me op!

Luister je liever naar dit artikel? Check dan de podcast-aflevering hieronder: