In één van de afleveringen van ‘Tips voor je podcast’ gaf ik tips voor het kiezen van een goede podcastmicrofoon. En misschien denk je wel dat je flink moet investeren in apparatuur om je stemopname zo professioneel als de grote podcasts te laten klinken. Natuurlijk, er is een duidelijk verschil tussen een microfoon van 30 euro of 300 euro, maar veel belangrijker is hoe je die microfoon gebruikt! Mijn stelling: de akoestiek van de ruimte waar je opneemt en de positie van je microfoon zijn 10x belangrijker dan de prijs van je apparatuur. In dit artikel leg ik uit hoe je in een opnameruimte met een goede akoestiek, en de juiste positie van je microfoon goed klinkende stemopnamen maakt. Met wat voor microfoon dan ook.
Akoestiek van de ruimte
Ok, om te beginnen is de akoestiek van de ruimte waar je opneemt belangrijk. Een opname klinkt goed verstaanbaar en professioneel als de stem zo ‘droog’ mogelijk te horen is. Daar bedoel ik mee dat puur jouw stem te horen is, en dat deze niet verzuipt in nare galm en resonanties van de ruimte waar je opneemt.
Natuurlijk heeft niet iedereen thuis een geluidsstudio, maar je kunt best in de buurt komen. En dat bereik je door een opnameruimte te kiezen die:
- Liever wat kleiner dan wat groter is
- Veel meubels en veel stoffering heeft, denk aan tapijt en gordijnen.
- Ook heeft ‘ie zo min mogelijk gladde oppervlakken. Die reflecteren namelijk geluid waardoor je die galm krijgt.
Positie van je microfoon
Daarnaast is de plaatsing van je microfoon belangrijk. Bij de positie gaat het in de eerste plaats om de afstand tot de microfoon. Algemeen kun je stellen: hoe dichterbij hoe beter. Als je te ver van de microfoon af zit, klinkt je stem iel, heeft ‘ie weinig ‘body’. En ook neem je in verhouding meer galm en bijgeluiden op als je te ver van je microfoon af zit. Maar: te dichtbij is ook niet goed, want dan wordt het geluid een grote brei met heel veel lage frequenties. En dan is het ook niet goed te verstaan.
Het is een beetje afhankelijk van welke microfoon je gebruikt, maar als je ongeveer een vuist tussen je mond en de microfoon aanhoudt, zit je over het algemeen goed. Die vuist moet je dan tijdens het opnemen natuurlijk wel weghalen, want anders ben je natuurlijk ook niet te verstaan ;-).
Ook belangrijk is de hoek ten opzichte van je microfoon. Microfoons zijn heel gevoelig en kunnen daarom niet goed overweg met krachtige luchtstromen. En hoe gek het ook klinkt: bij het uitspreken van sommige letters produceer je superveel lucht.
Testje doen? Houd dan eens je hand voor je mond en spreek de volgende letters uit zoals je ze op de basisschool hebt leren uitspreken: a, d, s. Als het goed is voel je niet of nauwelijks lucht op je hand komen. Spreek dan nu eens de volgende letters uit: p, b. Voel je dat in je hand? Daar zijn microfoons dus heel gevoelig voor en die klinken dan ‘overstuurd’ of niet mooi.
Om dat te voorkomen, positioneer je je microfoon een beetje schuin t.o.v. je mond. Zodat je niet direct in de microfoon praat, maar er net langs af. Ongeveer zoals in bovenstaand plaatje.
Nabewerking
Dan nog even een korte toegift. Een goed klinkend eindresultaat staat of valt met de finishing touch, en dat is de nabewerking van de klant van je opname. Jullie zullen niet allemaal even grote audio-nerds zijn als ik en dit de meest leuke stap vinden, maar belangrijk is hij zeker. Maar wat daar bij komt kijken, bespreek in mijn artikel over de montage van je podcast.
Ben je benieuwd naar luistervoorbeelden bij dit artikel? Beluister dan de podcast-aflevering over stemopnamen via Springcast of zoek hem op in je favoriete podcast-app.