De tijd dat een podcast een kwestie van drie kwartier in een microfoon kletsen was, ligt – gelukkig – achter ons. Er zijn zoveel meer mogelijkheden voor de vorm van je podcast! Is het een kletscast, wordt het een audiodocumentaire of reportage? Ook bepaal je in het format welke vaste onderdelen erin zitten, in welke volgorde die onderdelen aan bod komen, en hoe lang ze ongeveer duren.
Hoe zorg je zou voor een podcast-format waarmee je je luisteraar direct de aflevering in trekt én hem geboeid houdt tot het einde? En nog beter: hoe zorg je er vervolgens voor dat je luisteraar de volgende aflevering óók wil beluisteren? In dit artikel geef ik je een aantal aandachtspunten bij het opstellen van een podcastformat.
1. Een goed begin is het halve werk
Podcasts zijn populair en er is veel aanbod. Wanneer luisteraars jouw podcast hebben gevonden, heb je daarom niet de garantie dat ze ook tot het einde blijven hangen. Of ‘ze dat doen, wordt in de eerste 30 sec. tot 1 minuut bepaald. In die tijd moet je de interesse van de luisteraar wekken. Dat kun je grofweg op 3 manieren doen:
- Je begint met de openingstune en een algemene uitleg over de podcast-serie. De luisteraar krijgt een helder totaalbeeld, maar weet nog niet wat we in deze specifieke aflevering gaan doen.
- Je begint als host met een korte uitleg over deze aflevering. Waar gaat de aflevering over? Wie spreek je? Wat kan de luisteraar verwachten?
- Je begint met een teaser uit de aflevering zelf. Denk aan een prikkelende quote die ‘naar meer smaakt’ van één van de gasten.
2. Consistentie
Hoe je de podcast ook indeelt, zorg ervoor dat je het steeds hetzelfde doet. Werk met vaste rubrieken op vaste plekken in de aflevering. Dit zorgt voor herkenbaarheid en de luisteraar weet wat hij of zij op welk moment in de podcast kan verwachten.
3. Diepgang
Een podcast is bij uitstek een medium waar je de tijd voor neemt (ook al luister je vaak tijdens andere bezigheden). Zorg daarom voor voldoende diepgang in je format waarin je op een bepaald onderwerp echt de diepte in kunt (tenzij je een gekke artistieke podcast maakt, zoals GEEL van Michiel van de Weerthof).
Die diepgang kun je bereiken door bv.:
- Een interview met (een) gast(en) die expert is op het onderwerp
- Een persoonlijke analyse van een onderwerp door de host
4. Variatie
Te lang naar eenzelfde vorm luisteren is slaapverwekkend! Zorg dus voor voldoende variatie in je format. Ook al is elk van de 30 minuten van het interview met je hoofdgast superinteressant, onderbreek dat interview even met een intermezzo. Dat kan een ludieke rubriek zijn, een kleiner minder diepgaand vraaggesprek, muziek, een gedicht… de mogelijkheden zijn eindeloos!
5. Storytelling
Maak voor het opstellen van het format van je podcast gebruik van storytelling-principes. Bedenk dat je de luisteraar een verhaal wilt vertellen. Hoe bouw je dat verhaal dan op zodat er voldoende spanning in zit zodat luisteraars willen blijven luisteren om te horen hoe het verder gaat? En wat moet je precies tegen wie zeggen? In je podcastvorm kun je vervolgens gebruik maken van zogenaamde ‘literaire’ technieken als de dialoog, de monoloog, de voice-over, muziek en sound design. Luister bijvoorbeeld eens naar de aflevering ‘Hoe Sinterklaas een bank hackt’ van de podcast Ik weet je wachtwoord van Daniël Verlaan. Het basismateriaal voor deze aflevering komt uit een interview, maar de aflevering wordt als een spannend boek verteld: je kunt bijna niet stoppen met luisteren!
Wil je nou meer weten over wat je met storytelling in je podcast kunt doen? Luister dan naar mijn eerdere aflevering van Tips voor je podcast: ‘Hoe kun je met storytelling je luisteraar beter boeien en binden?’
6. Richt je tot de luisteraar zelf
In de veel podcasts praat je met een gast in een interviewsetting. Maar vergeet daarbij je luisteraar niet, daar richt je je namelijk primair op. Maak contact. Het beste doe je het in ieder geval aan het begin in het intro en aan het einde bij de afsluiting, richt je dan echt persoonlijk tot de luisteraar (“Leuk dat je luistert naar…”). Als je wat meer ervaren bent, probeer dan ook tijdens een interview de luisteraar er soms bij te betrekken (“Jullie zien het niet, maar ze knikte wel degelijk” of “Je zegt ‘abc’, maar ik weet niet of onze luisteraar weet waar die afkorting voor staat? Kun je uitleggen wat het is?”).
7. Cliffhanger
Natuurlijk wil je terugkerende luisteraars die ook je volgende aflevering beluisteren. Kondig dus aan het einde van je podcast altijd het onderwerp of de inhoud van de volgende podcast aan. Heb je dat materiaal al opgenomen? Laat dan als tipje van de sluier een fragment horen. Net zoals de cliffhanger aan het seizoenseinde van GTST. Weet je nog die keer dat Bowien boven een klif hing en je een zomer lang in spanning zat of Ludo haar ging redden?
Meer weten?
Benieuwd naar een voorbeeld voor een podcast-format? Kijk dan hier.
Kom je er niet uit met je eigen format? Lukt het je niet de juiste vorm voor je podcast te vinden? Neem contact op als je advies nodig hebt.