5 tips voor het promoten van je podcast

Na heel wat uurtjes voorbereiding, opnemen en monteren staat je podcast eindelijk online, en dan… dan is het tijd om op de tamtam te gaan slaan! Want een podcastserie, hoe boeiend ook, laat zichzelf niet vinden. Daar is communicatie en marketing voor nodig. Zorg dat je weet op welke kanalen je jouw doelgroep kunt vinden. Maak vervolgens een podcast-website, zet een nieuwsbrief op, communiceer op social media over nieuwe afleveringen. Kortom: communiceer, communiceer, communiceer!

In dit artikel geef ik je 5 tips voor het promoten van je podcast.

Tip 1: regelmatig nieuwe afleveringen

De eerste tip gaat gek genoeg niet over het promoten, maar over de afleveringen zelf. De regelmaat waarmee je nieuwe afleveringen van je podcast online zet is namelijk van invloed op hoeveel mensen er luisteren. Je zult zien dat als je op regelmatige basis nieuwe afleveringen online zet en hier via de voor jouw doelgroep relevante kanalen over communiceert, dat je podcast naar verloop van tijd meer en meer luisteraars gaat krijgen. Want hoe meer afleveringen, hoe groter de kans dat je gevonden wordt en luisteraars zich abonneren op je podcast-feed.

Tip 2: Publiceer je podcast ook als blog

Hoewel Google steeds beter video’s en podcasts kan vinden, werkt de zoekmachine nog altijd het beste met tekst. Voor een betere vindbaarheid van je podcast is het daarom slim om een podcast-aflevering ook om te zetten in een online artikel of blogpost. Heb je bijvoorbeeld iemand voor je podcast geïnterviewd, verzamel dan de belangrijkste quotes en verwerk ze in een interviewartikel dat je op je website publiceert. Bij het artikel doe je dan de link naar de podcast-aflevering zodat mensen daar naar door kunnen klikken.

Kijk voor een mooi voorbeeld op: www.duurzamesportsector.nl

Tip 3: Gebruik meerdere kanalen en gebruik ze vaak

Ik begon dit artikel al met ‘communiceer, communiceer, communiceer!’ En dat bedoel ik letterlijk. Zet meerdere kanalen in om je podcast onder de aandacht te brengen bij potentiële luisteraars. Gebruik je website, zet het in je nieuwsbrief (of start er eentje als je er nog geen hebt), post het op social media. Maar kijk ook naar kanalen van anderen. Is er een relevante vaknieuwsbrief bijvoorbeeld waar een bericht over jouw podcast zou passen?
Daarnaast zit de kracht in herhaling. Je bent geen krant die maar één keer mag berichten over hetzelfde nieuws. Niets houdt je tegen om op drie verschillende momenten over dezelfde nieuwe aflevering te posten. Houd het dan voor je trouwe volgers wel interessant door af te wisselen in de vorm van je post.

Voorbeeld van een video-post voor de podcast
Legal business‘ van Marloes Kuipers.

Nog een extra social media tip: maak een videopost voor de podcast. Social media platforms zijn namelijk zo ingericht dat ze gebruikers liever op het eigen platform houden, dan doorsturen naar externe sites. Als je in je post alleen een linkje naar een externe podcastwebsite zet, zullen niet al je volgers je post in hun tijdlijn zien. Maak je een videopost, dan denkt bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook dat je voor hun platform exclusieve content post en krijgen meer van je volgers de post te zien. Zo’n videopost kan ook heel eenvoudig met een foto van je gast en een kort audiofragment uit de podcast.

Tip 4: Zet podcastgasten in als ambassadeur

Deze tip is specifiek voor ‘kletscasts’ en sluit mooi aan op de vorige tip: het inzetten van kanalen van anderen. Heb jij iemand in je podcast geïnterviewd? Vraag hem of haar dan ook promotie te maken voor jouw podcast-aflevering. Zo heb je toegang tot een nog grotere potentiële groep luisteraars! Maak het je gasten makkelijk door een ‘pakketje’ voor ze te maken met post-tekst, afbeelding en de te gebruiken links. Bijkomend voordeel: zo hou je ook nog een beetje de regie op hoe het naar buiten gaat.

Tip 5: Leer van je data

Als je al een tijdje bezig bent en meerdere afleveringen online hebt staan, duik dan eens in de podcast analytics. Wat kun je leren van deze data? Welke afleveringen worden het beste beluisterd? Dat geeft misschien input voor welke topics het meeste luisteraars opleveren. Als je je podcast host bij Springcast.fm heb je zelfs toegang tot meer geavanceerde data, bijvoorbeeld over de momenten dat mensen afhaken of doorspoelen. Met die inzichten kun je vervolgens het format van je podcast verder aanscherpen, om zo luisteraars nog beter te kunnen boeien en binden aan je afleveringen.

Ik hoop dat je iets aan deze tips had. Heb je zelf nog een goede tip voor de promotie van je podcast? Ik leer graag van mijn data, dus hoor je tips graag! Stuur ze naar: gijs@tipsvoorjepodcast.nl

Luister je liever naar dit artikel? Check dan de podcast-aflevering hieronder: